De to typer hybrid-events - Sådan vælger du det rette

Under de seneste Corona-nedlukninger har flere og flere fået øjnene op for potentialet i livestreaming, og nu - med større og større mulighed for at afholde fysiske events - opstår behovet for at kombinere den traditionelle konference med en livestream. Men vidste du, at der er to væsentligt forskellige måder at producere et hybrid-event på?

De to typer hybrid-events

I de gode gamle dage “transmitterede” Danmarks Radio fra forskellige begivenheder - det gør de i øvrigt stadig. Det kan være transmissioner - eller hvad vi “livestreaming” med et mere moderne udtryk - fra f.eks. sportsarrangementer, konferencer, politiske møder eller kulturelle begivenheder. Udgangspunktet i en “transmission” er, at det fysiske event og livestreamen er to forskellige produktioner. Populært sagt følger kameraerne blot begivenhederne, som de udfolder sig on location. De, der optræder på scenen, tager ikke synderlig notits af - eller henvender sig til - kameraerne, men retter derimod deres opmærksomhed mod publikum i salen. Lad os for lethedens skyld kalde denne type hybrid-events for en “transmission”.


Den anden type hybrid-events, er en TV-produktion med et live publikum. Det kendes blandt andet fra Debatten på DR2 eller Lykkehjulet på TV2. Her henvender værterne og de medvirkende sig åbenlyst til kameraerne, mens publikum on location oplever, at være et medlevende publikum til en TV-produktion. Denne type hybrid-events kalder vi en “TV-produktion”.


Hvilket hybrid-event er bedst?

Umiddelbart lyder valget nemt. Hvis publikum i salen er vigtigst, vælger man Transmission, mens TV-produktion er det bedste valg, når der forventes væsentlig flere og vigtigere seere til livestreamen. Men der er en række forhold man bør overveje før man tager den endelige og vigtige beslutning for sit hybrid event.


I nogle tilfælde projiceres de medvirkende på scenen op på storskærme i salen, så alle kan følge med. Hvis der er mange deltagere i salen og det, der foregår på scenen, skal projiceres op på storskærme så alle kan følge med, ja, så får publikum samme oplevelse som man sad derhjemme. I det tilfælde kan man med fordel vælge TV-transmission.


Og så skal man ikke underkende oplevelsen for publikum i salen at det at være publikum til en fuld professionel TV-produktion faktisk ofte skærper opmærksomheden og disciplinen.

I princippet kan man koge det ned til om værten og de medvirkende kigger ind i kameraet eller om de kigger ud på publikum. Hvis man planlægger et seminar eller en konference, hvor der både skal være et live publikum i salen og seere, der følger livestreamen hjemmefra, kan der være både plusser og minusser ved begge metoder. Her er nogle af dem:



TRANSMISSION

+ Produktionen kan være når der ikke skal tages hensyn til kameraerne

+ Publikum i salen får en traditionel konference-oplevelse

- Seerne, der følger med hjemmefra, oplever i mindre grad at de er inkluderede og at programmet ikke henvender sig til dem



TV-PRODUKTION

+ Seerne får en mere engagerende oplevelse når der tales direkte til dem

+ Kvaliteten af redigeríng af efterfølgende klip til f.eks. sociale medier


Opsummering: Takeaway om hybrid-events

Hvis du forventer flere livestream-seere end der er i salen, skal du vælge “TV-produktion”. Hvis din vigtigste målgruppe eller de fleste deltagere sidder i salen skal du vælge “Transmission”. Hvis de er lige vigtige anbefaler vi “TV-produktion”.

Hos SpeakerBee kan du nemt komme i gang med dit hybrid-events Klik her for at kontakte os.

Hybrid-event på Teglværket

SpeakerBee råder over en kombineret konferencesal og studie med plads til mellem 100 og 600 deltagere og professionel livestreaming-udstyr, der allerede er installeret. Med denne kombination sparer du en del tid og budget til produktionsmøder, opsætning på forhånd, tekniske prøver osv. Det hele virker allerede! Kontakt os for at høre mere.

/nyheder

Følg med på de nyeste livestreaming trends

Vil du have Danmarks (måske) skarpeste nyhedsbrev om livestreaming? Hver 14'ende dag sender vi dig de absolut vigtigste trends og viden indenfor livestreaming.
Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet accepterer du at vi må sende dig den nyeste viden om livestreaming. Læs mere om hvordan vi opbevarer din data her.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.