Hvad koster et professionelt webinar?

Checkliste til prisberegning og
gode oplevelser

Læs merearrow_downward
/Introduktion

Hvad koster et professionelt webinar?

Lad os starte med prisen på et webinar, som er et af de oftest stillede spørgsmål. Det er desværre lige så svært at svare på som spørgsmålet: “Hvad koster en bil?” Det kommer nemlig an på hvilken bil du ønsker dig, hvor stor den skal være, hvordan den skal se ud og hvad den skal bruges til. Det samme gælder for webinarer, digitale konferencer og andre online møder.

Før man kan indhente en pris på et digitalt event, skal man have gjort sig nogle tanker om “format”, “production quality”, “location” og “engagement”. Mere om det senere, men lad os alligevel starte med et kontant svar på prisen:

Priserarrow_downward
/Priser

Fra 2800 kr og "opefter"

For nogle få tusinde kroner i timen kan du leje et professionelt videostudie inklusive al teknik og en producer. Til den pris er der naturligvis en række begrænsninger. Typisk er det et mindre studie med plads til max. 1 eller 2 medvirkende, med kun eet kamera og andre tekniske begrænsninger. Skal du afholde et kortere online møde eller en simpel produktpræsentation, hvor du vil sikre at teknikken er i orden, kan det dog sagtens være den bedste og billigste løsning. I næsten alle andre tilfælde er det nødvendigt at kunne svare på en række spørgsmål om selve eventet for at kunne få et svar på hvad prisen “opefter” konkret betyder.

Skal du arrangere et digitalt event hos jer, i et større studie eller f.eks. en hybrid konference på en helt tredje lokation, kan du ved hjælp af nedenstående checkliste på en nem og overskuelig måde få et overblik over de spørgsmål, du skal overveje. Det sikrer at I ender med den rigtige løsning til den rigtige pris og ikke mindst en succesfuld oplevelse for både medvirkende og deltagere.

SpeakerBee tilbyder i øvrigt også plug’n’play studier i både København og Århus til 2800 kr for en time. Dette begrænsede tilbud kan du læse mere om her

Udfyld checklistenarrow_downward
/Checkliste

Udfyld checklisten for en mere nøjagtig pris

Format

Et format kan også beskrives som “hvilken type online event”. Der er stor forskel på om du planlægger et webinar med en eller to medvirkende, der f.eks. præsenterer et nyt produkt eller en hybrid konference med mange præsentationer, paneldebatter, remote deltagere osv. For at finde det rigtige format skal du have overvejet følgende:

Venligst svar "ved ikke" ved felter der ikke kan besvares på nuværende tidspunkt
Hvad beskriver dit projekt bedst?
Antal medvirkende?

Dette afklarer behovet for crew og hvor meget teknik og forberedelse, der skal bruges til produktionen

Ugedag, tidspunkt, varighed og program?
Production Quality

Som de fleste har erfaret, kan der være meget stor forskel på kvaliteten af de webinarer eller andre online møder, man selv deltager i eller ser. Der kan være dårlig lyd, ringe streaming kvalitet eller det kan simpelthen være kedeligt at se på. For at spore sig ind på den kvalitet man selv foretrækker, anbefaler vi altid at finde nogle referencer, dvs eksempler på events på f.eks. youtube, som minder om den kvalitet, man selv ønsker at opnå. Hvis det ikke er muligt tilbyder SpeakerBee at fremsende nogle eksempler fra tidligere events i forskellige prisklasser, der passer til jeres event.

Pris og reference
Hvilken platform foretrækker I?

Der kan være stor forskel på kvaliteten afhængig af hvilken streaming platform man vælger. I nogle tilfælde er det bestemt af internal policy og i andre, er det et spørgsmål om, hvad der passer bedst til formålet. Grundlæggende er der to teknologier nemlig streaming og peer-to-peer. Den første (f.eks. Vimeo) giver af tekniske grunde den bedste kvalitet og anvendes ofte til webinarer og digitale konferencer, mens den anden (f.eks. Zoom og Teams) typisk benyttes til interne online møder og generalforsamlinger, hvor alle deltagere skal kunne komme til orde hjemmefra med lyd og billede.

Forproducerede indslag

I nogle tilfælde kan det være en stor fordel at forproducere indslag - såkaldte b-rolls. Det kan f.eks. være præsentationer, interviews eller profilvideoer. Nogle gange kan det betale sig at forproducere hele livestreamen og derefter streame optagelsen som om det var live på et senere tidspunkt. Begge dele har nogle åbenlyse fordele i forhold til planlægning af de medvirkendes tid og med mulighed for at det, der streames ud, er gennemset inden.

Programgrafik

Skilte med navne på de medvirkende, breakers når man klipper fra en sektion til anden og anden programgrafik øger kvaliteten af en livestream og får den til at fremstå mere professionelt. Her er nogle eksempler på programgrafik I skal overveje

Lokation

Der kan være mange grunde til at vælge den ene lokation fremfor den anden, men hvis muligt er det nemmeste altid at afholde eventet i et professionelt videostudie. Dels kræver det mindre forberedelse, kvaliteten vil ofte være højere og dels vil risikoen for at “noget kan gå galt” altid være mindre. Især hvis man benytter sig af et dedikeret livestreaming studier, der både har backup i tilfælde af strømnedbrud og en ekstra internetforbindelse hvis den ene forbindelse sætter ud. Derudover er der prismæssigt ikke den store forskel på at afholde det hos sig selv eller i et videostudie. Den ekstra omkostning ved at leje studiet dækkes ofte ved den ekstra transport-, opstillings- og nedtagningstid, der er nødvendig for afholde et vellykket event hos jer eller på en anden lokation.

Derfor er det værd at overveje hvilken løsning der i sidste ende passer bedst til netop Jeres event.

Livestreamen foretrækkes afholdt
Internet adgang

Hvis eventet ikke afholdes i SpeakerBees studier skal I sikre at der på lokationen er adgang til en kablet og stabil internetforbindelse på minimum 100/100 Mbit. Check også med den lokale IT-ansvarlige om forbindelsen har adgang til internettet uden om security, firewalls eller andet der kan forhindre streaming medmindre der er tale om et internt møde som streames gennem f.eks. Zoom eller Teams.

Engagement

Når du bruger både interne og eksterne ressourcer på en livestream er det vigtigste altid hvad du får ud af det. En af det bedste indikatorer for at seerne følger med er såkaldt “engagement”, dvs om de rent faktisk finder det de ser interessant og ønsker at engagere sig i emnet eller produktet.

Interaktion
Rapportering
Marketing
Kontakt information

Hvilken information skal vi bruge når vi kontakter dig om pris estimering?

Insend formularen nu og få en mere nøjagtig pris på dit næste projekt

Har du flere spørgsmål kan du ringe til os på telefon 9384 7925, skrive en mail til info@speakerbee.tv eller benytte vores kontaktform.

Tak for at udfylde checklisten!
Vi vender tilbage med et svar hurtigst muligt
done
Der skete en fejl. Tjek om formen er udfyldt, og prøv at sende igen